Terapie prin joc şi joacă

//Terapie prin joc şi joacă
Terapie prin joc şi joacă 2016-12-02T14:52:21+00:00

Project Description

Scopul proiectul il reprezinta dezvoltarea emotionala a copiilor care sufera de boli limitatoare de viata prin folosirea tehnicilor de play therapy.

La începutul lunii februarie 2016, un nou proiect menit să aducă zâmbetul pe buzele copiilor care participă la centrul de zi, a pornit la ,,drum”.

„Terapie prin joc şi joacă” se desfăşoară în perioada 1 februarie-31 august şi are ca scop dezvoltarea emoţională a copiilor care suferă de boli limitatoare de viaţă prin folosirea tehnicilor de play therapy. Proiectul este derulat de Asociația Lumina în parteneriat cu Fundaţia Pentru Comunitate prin Programul pentru Sănătatea Copiilor, al Companiei MOL România care a decis să finanţeze proiectul cu suma de 15.800 lei din valoarea totală de 38.829 lei.

Până la finalizarea proiectului, Asociația Lumina va implemeta 6 module de terapie prin joc şi joacă: vizualizare creativă, poveşti terapeutice, stimulare tactilă şi senzorială, nisip kinetic, clown-therapy, baloane uriaşe de săpun.

Beneficiarii proiectului sunt 17 copii care suferă de boli limitatoare de viaţă şi au nevoie de îngrijiri paliative.

Terapia prin joc şi joacă este o formă de terapie destinată, în special, copiilor şi îi ajută pe aceştia în dezvoltarea lor emoţională, depăşirea momentelor traumatice şi dezvoltarea mecanismelor de coping. Studiile arată că 71% dintre copiii care participă la şedinţe de play therapy îşi imbunătăţesc starea. Activităţile se desfăşoară într-un spaţiu în care copilul se simte în siguranţă, iar jocul şi creativitatea acţionează la nivel subconştient, ceea ce face ca procesul de acceptare sau vindecare să se producă mai facil.

Metode aplicate în cadrul proiectului:

Modulul 1: vizualizare creativă – este procesul prin care se creează imagini vizuale mentale şi este stimulată percepţia vizuală cu scopul de a gestiona diferite emoţii reprezentate de acele imagini. Copiii îşi vor crea propriile tablouri vizuale. Această metodă are ca efect atenuarea sentimentelor de anxietate şi tristeţe şi oferă copiilor un comfort psihic, relaxare şi claritate cognitivă.

(https://en.wikipedia.org/wiki/Creative_visualization#Therapeutic_Application )

Modulul 2: poveşti terapeutice – prin această metoda copiii îşi crează propriile poveşti în care personaje sunt chiar ei; pot folosi păpuşi sau alte obiecte pentru a-şi spune povestea. Integrarea copilului în poveste îl ajută pe acesta să se diferenţieze pe sine de diagnostic şi să se exprime dincolo de boală. Spunerea poveştii are efect terapeutic, de vindecare emoţională şi îmbunătăţeşte abilităţile de comunicare ale copiilor (http://www.researchgate.net/publication/6080623_Therapeutic_storytelling_revisited ). Fiecare copil își va crea propria poveste (fie sub formă de desene, poveste spusă sau scrisă).

Modulul 3: stimulare tactilă şi senzorială – această formă de play therapy se bazează pe modul în care creierul uman reacţionează la atingere, sunet, stimul vizual şi mişcare. Îi ajută pe copii să fie mai conştienţi de mediul înconjurător, creşte concentrarea acestora, îi relaxează şi îi ajută să îşi exprime sentimentele, inclusiv de furie sau tristeţe, prin intermediul „interacţiunii” cu stimulii specifici (diferite materiale textile, perii speciale de terapie tactilă, „spaghete” senzoriale, mingi senzoriale). Aceste jucării senzoriale vor fi folosite în cadrul camerii de terapie senzorială, amenajată în cadrul asociației şi va fi folosită,  de asemenea, aromaterapia.

(https://www.autismspeaks.org/blog/2013/12/03/sensory-integration-changing-brain-through-play

Modulul 4: nisip kinetic – este un nisip maleabil care îşi păstrează forma, având diverse beneficii terapeutice: îmbunătăţeşte funcţiile motorii, relaxează şi calmează, dezvoltă gândirea creativă, facilitează comunicarea şi externalizarea emoţiilor negative, îmbunătăţeşte atenţia. (http://blog.michaels.com/blog/kinetic-sand )

Modulul 5: clown-therapy: această formă de terapie prin joc presune activităţi realizate de copii împreună cu clovni, sau chiar activităţi în care copiii devin clovni. Se folosesc şi modelarea de baloane şi multe tehnici de umor. Această formă de terapie reduce anxietatea şi stresul şi ajută copilul să gestioneze mai bine boala. În urma acestor activităţi, copiii îşi schimbă atitudinea şi comportamentul, devenind mult mai pozitivi.  ( http://www.aath.org/therapeutic-clowning-play )

Modulul 6: baloane de săpun: terapia prin baloane de săpun imense este o nouă formă de terapie prin joc şi joacă, care permite copiilor să-şi creeze propriul mic univers prin lansarea de baloane uriaşe de săpun. Această formă de terapie are multe efecte pozitive, inclusiv în cazul copiilor cu funcţii motorii reduse sau care se află în fotolii rulante. Îmbunătăţeşte controlul vizual şi oculomotor şi, de asemenea, foarte important este faptul că duce la creşterea rezistenţei la frustrare şi îi face pe copii să fie mai perseverenţi. (http://mamaot.com/therapeutic-benefits-of-playing-with-giant-bubbles/ ;  http://www.doctorzigs.com ).
Proiectul a fost implementat in judetul Bacau, in perioada 01.02.2016-31.08.2016 si a avut un buget total de 38.829 RON, din care 20.000 RON finantare din partea Fundatiei pentru Comunitate.

Perioada de implementare: februarie 2016 – august 2016;

Partener: Fundaţia pentru Comunitate MOL- Programul pentru sănătatea copiilor